søndag 5. september 2010

Stephen King revisited

Stephen King - komplett!

Høst = bøker i sofakroken. Det er allerede fastslått. Men i år kan jeg dessverre ikke raide bokhandlene med god samvittighet. - Biblioteket er en gullgruve!, sier kanskje du, og du  har selvfølgelig helt rett. Men biblioteker og jeg har bare ikke helt funnet tonen. Jeg elsker og støtter konseptet, men som med så mange andre ting får jeg det bare ikke til i praksis. Jeg klarer aldri bestemme meg for hvilken bok jeg vil låne, og når jeg har bestemt meg kan du banne på at den er utlånt. Får jeg endelig lånt den med meg hjem, så rekker jeg aldri å lese den ut innen fristen og glemmer å fornye lånet så det løper på gebyr. Du skjønner tegninga.

Så jeg raider i stedet bokhyllene her hjemme. Dem har vi heldigvis ganske mange av. Dessverre (igjen) har mannen og jeg veldig forskjellig smak når det gjelder litteratur, så hans del av bøkene hopper jeg ganske raskt over. Men mine deilige bøker lar seg heldigvis lese igjen - i hvert fall en god del av dem.

Og lo and behold! Da jeg gransket Stephen King-hylla (jeg har komplett samling!) oppdaget jeg at det jo er klassikere der jeg faktisk aldri har lest. It, for eksempel, og The Stand. Det er bøker jeg tar vare på for pappa, og disse har stått i diverse bokhyller så lenge at jeg har sett meg blind på dem. Men nå skal de til pers. Jeg har allerede lest meg gjennom It og Christine, og er nå i gang med The Stand.

Jeg leser Stephen Kings bøker religiøst etter hvert som de gis ut, og de siste årene har det virkelig ikke vært mye å slå rumpa i taket av fra den kanten. Helt ok bøker, de fleste av dem, men ikke slik det var i de gode, gamle dagene. Noe av magien er borte.

Derfor er det gledelig å lese disse gamle - og virkelig gode - klassikerne, og bli påmint om hvorfor King er Kongen. For de av dere som bare kjenner Stephen King som kongen av blod og gørr og grøss, anbefaler jeg å se den nydelige filmen Stand By Me. Det er nemlig dette King er virkelig god på: Relasjoner - først og fremst mellom (gutte)barn. Han skildrer barndommen helt perfekt.

Anbefales!

M:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar