onsdag 8. september 2010

Bare barnemat

Gulrot og brokkoli. Små munnfuller for små mennesker.
Jeg er ingen lage mat fra scratch-flinkis, og tyr til både hel- og halvfabrikata både titt og ofte - også til ungene. Men når det gjelder grønnsaks- og fruktmos til babyer, så lager jeg helst selv. Det koster jo skjorta å kjøpe sånt i butikken, og man lager det raskt og enkelt selv.

Kok frukten eller grønnsaken mør i litt vann (eller damp dem!), og mos godt med gaffel eller stavmikser. Hell evt av overflødig vann først. Frys mosen i isterningbrett - da har du små porsjoner du kjapt kan tine opp. Når mosterningene er ferdig fryst, kan du legge dem over i en plastboks og bruke brettet til å lage flere terninger.

Da A var liten, hadde jeg fryseren full av terninger med eplemos, eple/bananmos og sviskemos. Grønnsaksmos var jeg dårligere på å lage i store porsjoner, men jeg har ambisjoner om å bli flinkere denne gangen.

M:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar